27 Nisan 2022 Çarşamba

İtibarın iletişimi

İtibar... Şüphesiz her bireyin ve her markanın en büyük yatırımı. Gözle görülmez, elle tutulmaz soyut ama çok kıymetli bir yatırım. Elle tutulur, somut verilerle değer yaratabilmek itibarsız olmaz mı? Olur tabi ama uzun süreli olamaz.

İtibarın sözlük anlamına baktığımızda; ‘saygı görme, değerli bulunma, güvenilir olma durumu’ şeklinde açıklandığını görüyoruz. Saygı görebilmek için geçmişinizin ve bıraktığınız izlerin olumlu bir etkisi, iyi gelen bir tarafı olmalı. Davranışınız, tutumunuz, duruşunuz karşı tarafta öyle olumlu bir iz bırakmalı ki, değerli görülüp, güven duyulan bir kurum ya da kişi olarak anılın... Bu da zamanla biriken, istikrarlı bir etkiyle olur. Defalarca yalan söylemiş, kalbinizi kırmış birine duyduğunuz hisle, sizi hiç incitmemiş, sözünde durmuş, saygılı olmuş birine verdiğiniz kıymet ve duyduğunuz güven elbette kıyaslanmaz.

Kişinin ya da kurumun hiç fark etmez, bir sonraki adımını ve hatta geleceğini şekillendiren ‘itibar’ algısı pek çok değişik açıdan tanımlanmış ve anlatılmıştır. Aşağıdaki alıntılar buna güzel bir örnek olabilir.

“Algı dünyamızın zaman içerisinde çeşitli kaynaklardan beslenerek belli bir düşünce tarzına sahip olup o ürüne, kuruma, hizmete vb. duyduğu saygınlık itibarla ilgilidir. İtibar, her bir kitlenin doğrudan ya da dolaylı deneyimleri ve aldığı bilgilerin temelinde oluşan, kuruma ilişkin kavrayıştır. İtibar, insanların kendilerine mal ettikleri değerlerin ifadesi değil başkalarının onlar için söylediklerinin toplamıdır. Bu nedenle itibar bir vaat değil, bir kazanımdır.” (Teoriden Pratiğe Kurumsal İletişim, 2013, sy128)

Ya da Bennett ve Kottasz’a göre kurumsal itibar; bir kurumun zamanla tutarlılığının oluşturulması ve sürdürülmesidir. Bir kurumun ne yaptığı ve nasıl davrandığı üzerine odaklanarak ve periyodik zamanlarda oluşturulan bir kurumun algısını ifade eder. Kişiler tarafından tutulan kurumun imajının evrimidir. Bir kurumun geçmişteki davranışları ve gelecekte beklenen çalışmaların toplu bir sunumudur.

Gotsi ve Wilson ise kurumsal itibarı; ‘zaman içerisinde kurumun paydaşlarının evrimi olarak tanımlar ve bu evrimi paydaş deneyimi, iletişimin diğer formları, kurumsallık ve onun uygulamalarına ilişkin semboller ile diğer rakip kurumlarla rekabet’ şeklinde anlatır. (Teoriden Pratiğe Kurumsal İletişim, 2013, sy129-130)

Kurumsal itibar, kurumsal davranışa dayalı imajlar ve kurumsal simgelere yani göstergelere dayalı imajlarla etkileşim içerisindedir. Bunları politik, ekonomik, sosyal dış çevre, teknolojik ve rekabetçi alanlar da doğrudan etkilemektedir.

Tarihte teorisi adım adım pek çok kurumla kitaplarda defalarca açıklanmış itibarın taşlarını, tuğlalarını 21. yüzyıl dünyasının rekabet ortamında sağlam örmek pek de kolay değil.

Artık basit tariflerin zamanı... Kuramlar çerçeveyi elbette çiziyor. Ancak dünya değiştikçe,

evrildikçe, dijitalleştikçe daha basit tariflere, kestirme yollara ihtiyaç duyuluyor. Her şeyin basit, kısa, kestirme yolu olur da gerçek itibarın zamana ihtiyacı olmaz mı? Tabi ki olur...

Türkiye’nin En İtibarlı Markaları Ödülleri sahiplerini buldu

Yılların birikimi ve tecrübesiyle zaman içinde oluşan böylesine gerçek bir itibarın en güzel örneği de geçtiğimiz günlerde düzenlenen ‘Türkiye’nin En İtibarlı Markaları Ödülleri’nde hayat buldu. İtibar Akademisi tarafından bu yıl 11’incisi gerçekleştirilen ve Türkiye’nin en itibarlı markalarının belirlendiği ‘Türkiye İtibar Endeksi Araştırması’nın sonuçları açıklandı. Türkiye’nin en itibarlı markaları, ödüllerini 27 Nisan Çarşamba günü Beykoz Üniversitesi ev sahipliğinde düzenlenen ‘Türkiye İtibar Endeksi Ödül Töreni’nde aldı.

Kargo ve lojistik, sigorta, bankacılık, inşaat, gıda, tekstil, enerji, turizm, otomotiv gibi birçok sektörün yer aldığı araştırma, 40 ayrı kategoride gerçekleştirildi.

Türkiye’nin en itibarlı markalarının yanı sıra 10 yıldır ödül alan markaların da ödüllendirildiği törene Türkiye’nin önde gelen şirketlerinin temsilcileri ve iş dünyasının önde gelen isimleri katıldı.

Törende ‘En İtibarlı Markaları Ödülleri’ni; Ağaoğlu İnşaat, Anadolu Sigorta, Arçelik, Banvit, Burger King, Binance, Coca-Cola, Çimstone, Dominos, e-bebek, Enerjisa, Erikli, Eti, ETS Tur, Filli Boya, Ford, İstikbal, Kiğılı, Koç Holding, Koçtaş, Kütahya Seramik, Kütahya Porselen, Lassa, LC Waikiki, Mercedes, Migros, Nike, Opet, Pasaport Pizza, Pınar Süt, Teknosa, Türk Hava Yolları, Vitra, Yurtiçi Kargo, Ziraat Bankası, Zorlu Enerji aldı.

‘İtibarlı Markalar Ödülleri’ne Folkart’ın layık görüldüğü törende ‘İtibarda İstikrar Ödülleri’ de Ağaoğlu İnşaat, Arçelik, Coca-Cola, Enerjisa, ETS Tur, İstikbal, Kiğılı, Koç Holding, Lassa, LC Waikiki, Migros, Opet, Teknosa, Türk Hava Yolları ve Ziraat Bankası’na verildi. 

İşte; algılama yönetimi, kriz iletişimi, risk yönetimi, iştiraklerin iletişimi, ana kurum iletişimi, CEO itibarı, kurumsal sorumluluk, medya ilişkileri, finansal iletişim, kurum içi iletişim, marka iletişimi, pazarlama iletişimi, etkinlik yönetimi, gündem yönetimini ahenkle yürüten ve Türkiye’nin en itibarlı şirketleri arasına girmeyi başaran tüm markaların itibarlarının iletişimini, yazımda da sürdürüyor ve her birini içtenlikle kutluyorum.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Yönetimin en değerli fonksiyonlarından biri "İLETİŞİM"

Yönetim biliminin en önemli fonksiyonlarından biri ürün ya da hizmetlerinizin hangi marka altında olursa olsun dış dünyayla ve iç müşteriler...